Kan kjernekraft være løsningen på klima- og energikrisen?

Temamøte om kjernekraft

6. feb, kl. 18:00 — 20:00, Bjørns gate 1, 6. etasje (fagforbundets lokaler)

Velkommen til temamøte med Fana og Ytrebygda Arbeiderpartilag, og Fagbevegelsens Partilag.

Møtet er åpent for medlemmer i Arbeiderpartiet.

Vi har invitert Jonny Hesthammer og Sunniva Rose fra det nye Trond Mohn støttede selskapet Norsk Kjernekraft.

(se vedlagte plakat)

Litt om våre innledere:

Sunniva Rose (født 1984) er bosatt i Oslo. Hun har doktorgrad i kjerne- og energifysikk fra Universitetet i Oslo, der hun forsket på fordeler og utfordringer med thoriumbasert brensel i kjernekraftverk. Sunniva brenner for en opplyst samfunnsdebatt, og har i mer enn 10 år drevet aktiv forskningsformidling, om kjernekraft og energi spesielt, og realfag, forskning og teknologi generelt - gjennom sin "rosa blogg", Instagram, kronikkskriving i tradisjonelle aviser, samt deltagelse på radio og TV. I 2020 skrev hun boken "Vi er stjernestøv - kjernefysikk for folk flest".

Fra høsten 2022 er Sunniva kommunikasjonsansvarlig i Norsk Kjernekraft AS.

Jonny Hesthammer (f. 1965) er bosatt i Bergen. Han er geolog og geofysiker av utdannelse med mastergrad fra Vancouver i Canada (1991) og doktorgrad fra Universitetet i Bergen (1999). Han jobbet en årrekke i Statoil før han ble heltidsprofessor ved Universitetet i Bergen i 2002. De siste årene har han vært med å starte en rekke bergensbaserte olje- og gasselskaper, og leder i dag M Vest Energy, et selskap hvor Trond Mohn er største eier. Han er også styreleder i det nystartede selskapet Norsk Kjernekraft AS, som formål å tilrettelegge for, bygge og drifte kjernekraftverk i Norge.

Hesthammer har i flere år vært engasjert i klima- og energidebatten. Han er opptatt av at faktabasert kunnskap skal dominere over følelser, og mener dette vil gjøre det både enklere og raskere å redusere klimagassutslippene. Hans meninger er formidlet gjennom en rekke artikler publisert i norske aviser og nettsteder. Han har også vært sentral i utviklingen av nettstedet https://energy.glex.no/no, hvor klima- og energiinteresserte kan finne faktabasert kunnskap om våre energikilder.

Ønsker du å lese mer kan du lese innledernes kronikker her:

: Glex Energy - Energiforbrukets påvirkning | Kjernekraft og naturvern passer som hånd i hanske

Glex Energy - Energiforbrukets påvirkning | Sentrale aktører er kategorisk negative til kjernekraft. Det vil få konsekvenser.

Har du spørsmål, ta kontakt med Arne Jæger på epost [email protected], eller telefon 952 59 457.